UWAGA! Ta strona używa plików cookie i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, dostosowywania stron do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz w celach reklamowych i statystycznych. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza, że pliki cookie będą zapisywane w pamięci urzadzenia. W każdym momencie można zmienić te ustawienia. Szczegóły w: Polityka prywatności
[Zamknij]

Dzisiaj jest: niedziela, 20 sierpnia 2017

SokołówPodlaski24 » Wiadomości » Metody oszustw "na wnuczka" i "na policjanta" - seniorze nie daj się oszukać

Metody oszustw "na wnuczka" i "na policjanta" - seniorze nie daj się oszukać

12 czerwca 2017, 13:08, KPP Sokołów Podlaski, red. MK

Zasada ograniczonego zaufania do nieznajomych obowiązuje nie tylko dzieci, ale również dorosłych. Szczególnie osoby starsze często o tym zapominają, przez co stają się ofiarami oszustw.

Osoby starsze najbardziej narażone są na różnego rodzaju działania oszustów m.in. ,,na wnuczka", ,,na policjanta", ,,na pracownika socjalnego", ,,na gazownika". Schemat działania przestępców zaczyna się podobnie. Rozpoczyna się od telefonu od krewnego, który prosi o szybką pomoc finansową z powodu np. nagłej choroby czy jakiegoś wypadku. Rozmówca informuje, że ważne jest szybkie działanie, a gdy senior nie posiada pieniędzy w domu, to przekonuje go, że może ją wypłacić z banku, a nawet zaciągnąć kredyt. Po zakończeniu rozmowy telefon dzwoni raz jeszcze. Tym razem dzwoniący podaje się za funkcjonariusza Policji lub Centralnego Biura Śledczego. Informuje, że senior mógł stać się właśnie ofiarą wyłudzenia, ale na szczęście policja obserwuje oszusta i może zatrzymać go na gorącym uczynku. "Funkcjonariusz" przekonuje, że potrzebna będzie wzajemna współpraca. Chodzi o przekazanie pieniędzy, które zostaną wykorzystane do przygotowania fikcyjnej prowokacji. Dodatkowo zapewnia, że po całej akcji pieniądze zostaną zwrócone. Kolejna sytuacja dotyczy osoby, która również podaje się za funkcjonariusza CBŚ i informuje o ataku hakerskim na bank, w którym osoba starsza posiada pieniądze. Radzi jej przelać pieniądze na podane przez siebie ,,bezpieczne" konto, aby nie straciła swoich wszystkich pieniędzy przez atak hakerski w jej banku. Niestety część seniorów będąc przekonana, że pomaga Policji przekazuje pieniądze oszustom.

Jak nie dać się oszukać "fałszywemu" wnuczkowi czy policjantowi?
- Nie działaj pochopnie pod presja czasu,
- po rozmowie zadzwoń do kogoś bliskiego na znany ci numer telefonu, by opowiedzieć o zdarzeniu - nie może być ono tajemnicą,
- jeśli nie możesz skontaktować się z najbliższymi, niezwłocznie powiadom policję o takim zdarzeniu, dzwoniąc pod numer 112 jeżeli rozmówca proponuje ci, że możesz potwierdzić autentyczność dzwoniącego policjanta pod numerem 112 - zanim zadzwonisz pod ten telefon, sprawdź czy rozłączyłeś poprzednią rozmowę,

ZAPAMIĘTAJ! POLICJA NIGDY W TAKICH LUB PODOBNYCH SYTUACJACH NIE PROSI O PRZEKAZANIE PIENIĘDZY!

W przypadku jakichkolwiek wątpliwości należy jak najszybciej powiadomić policję telefonując pod numer 997 lub 112.

źródło zdj. KWP Radom