UWAGA! Ta strona używa plików cookie i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, dostosowywania stron do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz w celach reklamowych i statystycznych. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza, że pliki cookie będą zapisywane w pamięci urzadzenia. W każdym momencie można zmienić te ustawienia. Szczegóły w: Polityka prywatności
[Zamknij]

Dzisiaj jest: środa, 18 czerwca 2025

SokołówPodlaski24 » Wiadomości » Szrot czy sztos? Co jeździ po naszych drogach?

Szrot czy sztos? Co jeździ po naszych drogach?

23 lipca 2019, 13:31, Ministerstwo Cyfryzacji, red. MK

Co prawda z bazy CEPiK nie dowiemy się, jakim powozem jeździł Mieszko I, ale znajdziemy tam inne motoryzacyjne i wiekowe perełki.

Baza CEPiK, czyli Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców, to skarbnica wiedzy o tym, co jeździ po polskich drogach (lub stoi w garażach...). Tym razem Ministerstwo Cyfryzacji postanowiło poszukać najstarszych egzemplarzy. Na warsztat wzięli ostatnie 10 lat i blisko 2 tysiące najstarszych pojazdów.

Stary, ale jary

- Baza CEPiK większości kojarzy się z rejestracją nowego lub używanego samochodu, zazwyczaj nie starszego niż kilku- kilkunastoletniego. Tymczasem to również zbiór informacji o pojazdach zarejestrowanych jako zabytkowe lub po prostu starszej daty - mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. - Rocznie do ewidencji zgłaszanych jest nawet 300 wiekowych aut - dodaje szef MC.

- W związku z tym - tym razem przeanalizowaliśmy blisko 2 tysiące najstarszych pojazdów, zgłoszonych do CEPiK w ciągu ostatnich 10 lat. To maszyny po raz pierwszy zarejestrowane na terytorium Polski (a wcześniej zarejestrowanych w innych krajach). - Braliśmy pod uwagę samochody, motory, wozy specjalne i inne cuda motoryzacji. Nie braliśmy pod uwagę rejestracji tymczasowych. I tak udało nam się znaleźć niezłe egzemplarze...

Stara Warszawa

Okazuje się, że największymi miłośnikami oldtimerów są mieszkańcy Warszawy - tu przez nieco ponad 10 lat zarejestrowano 138 pojazdów w naprawdę zacnym wieku.

Na kolejnych miejscach znalazły się Wrocław (64), Poznań (51), Gdynia (42) i Kraków (38). W stolicy najmodniejsze okazały się maszyny wyprodukowane w 1951 roku - jest ich 11. We Wrocławiu znaleziono dziewięć aut z 1942, w Poznaniu siedem z 1950, w Gdyni pięć z 1943, a w Krakowie cztery z 1948.

Stare maszyny do Polski trafiły głównie ze Stanów Zjednoczonych (370), Ukrainy (151), Wielkiej Brytanii (139) i Francji (124). Z Niemiec, skąd Polacy sprowadzili w ostatnich 10 latach najwięcej samochodów - bo aż 5,5 mln - do kraju trafiło 120 klasyków.

Przejdźmy do konkretów. Zaczynamy od kategorii autobusy

W trakcie analizy, znaleziono trzy autobusy, w tym amerykańskiego Rugby L z 1929 r., wyprodukowanego przez Durant Motor. Maszyna należy do Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Krakowie. Co ciekawe, takie same maszyny były eksploatowane przez Krakowską Miejską Kolej Elektryczną w latach 1929-1945. Wtedy było ich 12.

Inna autobusowa perełka z CEPiK to autobus Krupp LD 2,5 H z 1938 r., wyprodukowany w Essen w zakładach Friedricha Kruppa. Trzeci ciekawy egzemplarz nosi bardzo "szosową" nazwę - to 68-letni francuski Chausson (czytamy: szosą) AH-48.

Old boye

Przechodzimy do kategorii samochody. Dwa najstarsze, zarejestrowane w ciągu ostatnich 10 lat pojazdy, to pochodzące z 1902 i 1903 roku samochody marki Rambler. Firma ta początkowo zajmowała się produkcją rowerów, a w 1887 roku zbudowała swój pierwszy, prototypowy samochód.

Kolejna perełka - inny amerykański klasyk - Maxwell AB z 1911 roku.

Wśród motorów najstarszy jest brytyjski Levis Popular. Został wyprodukowany w 1919 r. w Stechford, przez firmę braci Arthura i Billy'ego Butterfieldów.

Kolejne białe kroku w bazie to Harleye-Davidson - jeden z 1920 r., drugi - z 1923 r. Fani motoryzacji znają też na pewno motocykle Dollar R2 z 1926 r. W trakcie analizy znaleziono jeden taki egzemplarz. W sumie w CEPiK znaleziono ponad 800 motorów wyprodukowanych przed 1951 r.

Lubicie stare ciągniki? Jeśli tak, to CEPiK ma dla Was prawdziwe rarytasy. Co powiecie na wielozadaniowy pojazd z okresu II wojny światowej - gąsienicowy NSU-Kettenkrad Sd.Kfz. 2 z 1944 roku? Mają taki w bazie.

Natomiast najstarszym ciągnikiem kołowym w bazie jest Lanz Bulldog z 1930 roku. Pojazdy rolnicze tego typu były produkowane do 1960 r. przez Heinrich Lanz w Niemczech. Informacja dla pasjonatów: konstrukcja produkowanych w warszawskich Zakładach Mechanicznych Ursus ciągników Ursus C-45 była skopiowana właśnie z Lanz Bulldoga.

W bazie CEPiK rejestrowane są również tzw. pojazdy specjalne. W analizowanym czasie naliczono ich 17. To głównie wozy strażackie - np. American LaFrance 75 z 1915 r., czy Magirus Deutz FLK 150 z 1940 r. Ale także powojskowy pojazd typu scout Daimler Dingo z 1943 r., czy wojskowa sanitarka Dodge WC-54 - również z 1943 r.

Powoli tradycją stają się też informacje z działu "Niewiarygodne" - poprzednio Ministerstwo znalazło w bazach danych Citroena z Antarktyki, w tym tygodniu znaleziono w bazie ściągniętego z Holandii Opla Vectrę z... 1910 roku. Nie, taki samochód nie istnieje. Urzędnik rejestrujący to auto najprawdopodobniej w rubrykę rok produkcji wpisał pojemność silnika. I wszystko jasne.

CEPiK dla każdego

- CEPiK to nie tylko baza wiedzy o zarejestrowanych w Polsce pojazdach, ale też baza jednych z najpopularniejszych e-usług - mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. - Jedna z nich to możliwość sprawdzenia właśnie historii pojazdu. Polacy korzystają z niej bardzo chętnie. W pierwszym półroczu tego roku zrobili to 68 267 600 razy - dodaje szef MC.

Zapraszamy na http://www.historiapojazdu.gov.pl

Skąd pochodzą dane?

Uwaga! Informacje zaprezentowane w opracowaniu pochodzą z Centralnej Ewidencji Pojazdów. Dane te zostały wprowadzone do ewidencji przez urzędy i zostały poddane subiektywnym metodom doboru statystycznego. Oznacza to, że mogą nie uwzględniać wszystkich poprawek naniesionych przez urzędników po publikacji. Raport dotyczy pojazdów po raz pierwszy zarejestrowanych na terytorium Polski (a wcześniej zarejestrowanych również w innych krajach) od stycznia 2009 roku do 15 lipca 2019 roku. W raporcie pominięto rejestracje tymczasowe.

Źródło zdj. Ministerstwo Cyfryzacji
  

Czytaj również

Photo

Breloki reklamowe - mały gadżet o wielkim potencjale marketingowym

17 lutego 2025, 13:54

Czy można promować firmę za pomocą drobnych, codziennych przedmiotów? Oczywiście! Breloki reklamowe to jedne z najprostszych, a zarazem najbardziej skutecznych gadżetów promocyjnych. Dlaczego? Ponieważ są praktyczne, małe i zawsze pod ręką.

Photo

Zmiana szamba na oczyszczalnię - czy potrzebne jest pozwolenie?

1 sierpnia 2024, 14:51

Przydomowe oczyszczalnie ścieków od wielu już lat wypierają z rynku tradycyjne szamba, stając się najlepszą alternatywą dla powszechnej sieci wodno-kanalizacyjnej. Właściciele nieruchomości, którzy posiadają jeszcze zbiorniki bezodpływowe, myślą o tym, czy mogliby zamienić je właśnie na oczyszczalnie. Jak podejść do tego tematu, aby wszystko przebiegło zgodnie z prawem? Wyjaśniamy! Gospodarka ściekowa to jeden z ważniejszych elementów całego systemu, dlatego ustawodawca wprowadził na tej płaszczyźnie szereg uregulowań, które dotyczą m.in. właścicieli domów jednorodzinnych, ale nie tylko. Każdy z nich ma obowiązek przyłączenia nieruchomości do kanalizacji, a jeśli nie ma takiej możliwości, należy znaleźć alternatywne rozwiązanie.

Photo

Kosmetyki samochodowe - na co zwrócić uwagę przy wyborze?

1 lipca 2024, 06:17

Każdy właściciel samochodu pragnie, aby jego pojazd wyglądał jak najlepiej. Dlatego coraz większą popularnością cieszą się kosmetyki samochodowe. Mimo że rynek oferuje szeroki wybór produktów, nie każdy wie, na co zwrócić uwagę przy ich wyborze. W tym artykule dokładnie przeanalizujemy, jakie kosmetyki są dostępne, jakie mają właściwości oraz jak wybrać te najodpowiedniejsze. Znalezienie dobrej jakości kosmetyków może znacznie zwiększyć komfort użytkowania pojazdu i przedłużyć jego żywotność.