UWAGA! Ta strona używa plików cookie i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, dostosowywania stron do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz w celach reklamowych i statystycznych. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza, że pliki cookie będą zapisywane w pamięci urzadzenia. W każdym momencie można zmienić te ustawienia. Szczegóły w: Polityka prywatności
[Zamknij]

Dzisiaj jest: poniedziałek, 23 czerwca 2025

SokołówPodlaski24 » Wiadomości » Nie daj się nabrać. Sprawdź, zanim podpiszesz! (wideo)

Nie daj się nabrać. Sprawdź, zanim podpiszesz! (wideo)

19 listopada 2014, 11:28, KWP Radom, red. Agnieszka Pleńska

Podmioty świadczące usługi pośrednictwa kredytowego oraz firmy pożyczkowe nie są w Polsce objęte nadzorem KNF i nie muszą mieć licencji, aby prowadzić działalność.

Zwrócenie uwagi na ryzyko związane z zawieraniem umów finansowych, w tym przede wszystkim z zaciąganiem wysoko oprocentowanych, krótkoterminowych pożyczek, oraz z korzystaniem z usług finansowych, które nie podlegają szczególnemu nadzorowi państwa - to główny cel kampanii społecznej "Nie daj się nabrać. Sprawdź, zanim podpiszesz". Jednym z patronów akcji jest Policja.

Chociaż maksymalne nominalne oprocentowanie pożyczek wynosi obecnie 12 procent, to wiele firm pożyczkowych oferuje produkty, których rzeczywista roczna stopa oprocentowania może przekraczać tysiące procent. Dlatego też nierozważne podpisanie umowy o "szybką i łatwą pożyczkę" może prowadzić do utraty dorobku całego życia i rodzinnych dramatów. Stąd kolejna odsłona akcji społecznej "Nie daj się nabrać. Sprawdź, zanim podpiszesz!".

Bohaterem kampanii jest pani Krystyna, która przed świętami zdecydowała się na zaciągnięcie pożyczki w wysokości czterech tysięcy złotych. Na stronie internetowej kampanii www.zanim-podpiszesz.pl można śledzić, jak każdego dnia rośnie jej dług, a wraz z nim stres i frustracja.

Za pomocą witryny kampanii można zapoznać się z podstawowymi informacjami na temat bezpieczeństwa na rynku finansowym, poznać cztery zasady bezpiecznych pożyczek, użyć kalkulatorów finansowych, dowiedzieć się, jak niebezpieczne kruczki prawne stosowane są w umowach, a także uzyskać dostęp do podstawowych aktów prawnych.

W czasie kampanii, w mediach będących partnerami społecznymi akcji, zostaną wyemitowane spoty informacyjne tłumaczone na język migowy oraz opatrzone wyraźnymi napisami.

Z kontroli przeprowadzonej w 2013 roku przez UOKiK wynika m.in., że dla części firm pożyczkowych głównym źródłem przychodów nie były odsetki od udzielonych pożyczek, ale różnego rodzaju prowizje i opłaty ponoszone przez konsumentów, które niekiedy nie były zwracane nawet w sytuacji odmowy udzielenia pożyczki.

Podmioty świadczące usługi pośrednictwa kredytowego oraz firmy pożyczkowe nie są w Polsce objęte nadzorem KNF i nie muszą mieć licencji, aby prowadzić działalność. Nie istnieje ponadto wymóg ich rejestracji, stąd trudno precyzyjnie określić ich liczbę.

Szacunki Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych, skupiającej tylko część firm pożyczkowych, wskazują że firmy te udzieliły w 2013 roku kredytów konsumenckich i pożyczek o wartości 2,7 miliarda złotych, a wartość ich należności z tego tytułu wyniosła na koniec roku 3,1 miliarda złotych.

Firmy pożyczkowe specjalizowały się w udzielaniu pożyczek na niskie kwoty i na krótkie terminy, tj. zajęły niszę produktową, którą banki przez wiele lat nie były zainteresowane. Średnia wartość pożyczki udzielonej przez firmy pożyczkowe w 2013 roku wynosiła około 1 300 zł, a w przypadku podmiotów sprzedających pożyczki wyłącznie przez Internet - około 600 zł.

Wszystkich zainteresowanych zapraszamy do współpracy przy kampanii społecznej "Nie daj się nabrać. Sprawdź, zanim podpiszesz!".

Akcja jest współorganizowana przez siedem instytucji publicznych: Bankowy Fundusz Gwarancyjny, Komisję Nadzoru Finansowego, Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Sprawiedliwości, Narodowy Bank Polski, Policję oraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Wspierają ją Telewizja Polska oraz Polskie Radio.

Strona kampanii






źródło zdj. KWP Radom
  

Czytaj również

Photo

Breloki reklamowe - mały gadżet o wielkim potencjale marketingowym

17 lutego 2025, 13:54

Czy można promować firmę za pomocą drobnych, codziennych przedmiotów? Oczywiście! Breloki reklamowe to jedne z najprostszych, a zarazem najbardziej skutecznych gadżetów promocyjnych. Dlaczego? Ponieważ są praktyczne, małe i zawsze pod ręką.

Photo

Zmiana szamba na oczyszczalnię - czy potrzebne jest pozwolenie?

1 sierpnia 2024, 14:51

Przydomowe oczyszczalnie ścieków od wielu już lat wypierają z rynku tradycyjne szamba, stając się najlepszą alternatywą dla powszechnej sieci wodno-kanalizacyjnej. Właściciele nieruchomości, którzy posiadają jeszcze zbiorniki bezodpływowe, myślą o tym, czy mogliby zamienić je właśnie na oczyszczalnie. Jak podejść do tego tematu, aby wszystko przebiegło zgodnie z prawem? Wyjaśniamy! Gospodarka ściekowa to jeden z ważniejszych elementów całego systemu, dlatego ustawodawca wprowadził na tej płaszczyźnie szereg uregulowań, które dotyczą m.in. właścicieli domów jednorodzinnych, ale nie tylko. Każdy z nich ma obowiązek przyłączenia nieruchomości do kanalizacji, a jeśli nie ma takiej możliwości, należy znaleźć alternatywne rozwiązanie.

Photo

Kosmetyki samochodowe - na co zwrócić uwagę przy wyborze?

1 lipca 2024, 06:17

Każdy właściciel samochodu pragnie, aby jego pojazd wyglądał jak najlepiej. Dlatego coraz większą popularnością cieszą się kosmetyki samochodowe. Mimo że rynek oferuje szeroki wybór produktów, nie każdy wie, na co zwrócić uwagę przy ich wyborze. W tym artykule dokładnie przeanalizujemy, jakie kosmetyki są dostępne, jakie mają właściwości oraz jak wybrać te najodpowiedniejsze. Znalezienie dobrej jakości kosmetyków może znacznie zwiększyć komfort użytkowania pojazdu i przedłużyć jego żywotność.